"In the Hollow of the Rock on Horeb" – God's Sight, Optical Perception, or Spiritual Understanding?
DOI:
https://doi.org/10.24193/ROOTS.2025.1.6Keywords:
Sight, Blindness, Light, Darkness, Revelation, ContemplationAbstract
"Primum videre" is a saying from the ancients that highlights the fundamental importance of sight. In Holy Scripture, the descriptions of God often fluctuate between two attributes: the seen and the unseen. Many biblical passages in the Old Testament emphasize that God is unseen or cannot be seen. He is "unseen" because He remains a mystery or secret; He is transcendent, existing beyond the limits of our sensory experience—the Absolute who cannot be confined or reduced to an image. However, numerous texts also state that specific individuals, particularly those chosen by Him who have grown in virtue, have experienced God revealing or disclosing Himself to them. The New Testament makes it clear that God has fully revealed Himself in Christ. This study begins with the classic New Testament verse Jn 1:18 and draws attention to the intriguing contrast between the seen and the unseen, or between sight and blindness. It seeks to provide a relevant answer—through the insights of the Church Fathers—to the question posed in the title, which pertains to anyone aware of their status as a creature.
References
Benoît, Pierre. Passione e Risurrezione del Signore. Il mistero pasquale nei quattro evangeli. Torino: Gribaudi Editore, 1993.
Brown, Raymond E. Giovanni. Commento al Vangelo spirituale. Assisi: Cittadella Editrice, 1999.
Cantalamessa, Raniero. Un imn al tăcerii. Meditații despre Tatăl ceresc. Alba Iulia: Reîntregirea, 2015.
Cantalamessa, Raniero. Urcușul pe Muntele Sinai. Alba Iulia: Reîntregirea, 2022.
da Spinetoli, Ortensio. Luca. Il Vangelo dei poveri. Assisi: Cittadella Editrice, 1999.
Drimbe, Amiel. Isus, nedeslușit. Studii asupra Evangheliei după Marcu. Oradea: Ratio et Revelatio, 2024.
Dufour, Xavier Léon. Lettura dell'Evangelo secondo Giovanni. Cinisello Balsamo (Milano): Edizioni San Paolo, 2007.
Grilli, Massimo. In ascolto della voce. Commento alle letture domenicali e festive (Anno B). Bologna: Edizioni Dehoniane, 2011.
Ignace de la Potterie. La Vérité dans saint Jean. 2 vol. Roma: Pontificio Istituto Biblico, 1977.
Kierkegaard, Søren. Teamă și cutremur. București: Humanitas, 2005.
Martini, Carlo Maria. I grandi della Bibbia. Mosè. Esercizi spirituali con l'Antico Testamento. Milano-Firenze: Giunti Editore S.p.A. / Bompiani, 2022.
Mihoc, Vasile. Sfânta Evanghelie de la Ioan. Introducere și comentariu. Vol. 1. Sibiu: Teofania, 2003.
Moldovan, Alexandru. Profeții biblici. Alba Iulia: Reîntregirea, 2018.
Alexandru Moldovan, „Portrait of St. John the Baptist in the prologue of the Fourth Gospel.” Romanian Orthodox Old Testament Studies 9.1 (2023): 24-41.
Pașca-Tușa, Stelian, Ioan Popa-Bota and Bogdan Șopterean. „The Word was the true Light...” (Jn. 1:9) – Saint Cyril of Alexandria’s Christological Discourse on Light in His Commentary on the Johannine Prologue.” Studii Teologice 1 (2018): 59-78.
Platon. Republica. Traducere de Andrei Cornea. București: Humanitas, 2022.
Ravasi, Gianfranco. Il Libro dei Salmi. Commento e attualizzazione. Vol. 2. Bologna: Edizioni Dehoniane, 2015.
Ravasi, Gianfranco. L'alfabeto di Dio. Cinisello Balsamo (Milano): Edizioni San Paolo, 2023.
Sf. Grigorie de Nyssa. Despre viața lui Moise sau Despre desăvârșirea prin virtute. Traducere de Ion Buga. București: Ed. Sfântul Gheorghe-Vechi, 1995.
Sf. Ioan Gură de Aur. Omilii la Matei. În Părinți și Scriitori Bisericești. Vol. 23. Traducere de Dumitru Fecioru. București: Ed. Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 1994.
Sf. Vasile cel Mare. Despre Sfântul Duh. București: Ed. Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 1988.
Spicq, Ceslas. L'Épître aux Hébreux. Paris: Gabalda, 1953.
Valentini, Alberto. Vangelo d'infanzia secondo Luca. Riletture pasquali delle origini di Gesù. Bologna: Edizioni Dehoniane, 2017.