Knowledge of God – as an inner human experience
DOI:
https://doi.org/10.24193/ROOTS.2024.1.2Keywords:
Knowledge, Wisdom, Education, Eucharist, Old TestamentAbstract
From the Old Testament perspective, wisdom is not man's ultimate destination, but it is the way “by which” we can reach God. Travelling through life with wisdom, man finds his true theological destination by dwelling in the mystery of the revealed word. Thus, “Wisdom has built her house” (Prv 9:1), living spiritually in people who discover in the mystery of the spoken word the redemptive work of Christ in the intimacy of humanity that he came to redeem from sin. This interiority, understood as the dwelling of the Word of God in the human heart, in its spiritual abode, is interpreted by Holy Scripture, patristic and philocalic literature, as well as by the liturgical prayer of the Church as an incarnation of the Word in us, which we understand it as a food of doxological words and the communion of Eucharistic Christ, Divine Body and Blood, Liturgy of God with us in the Church of His Glory, which is His ecclesial Body.
References
Liturghier [The Holy Liturgy]. București: Editura Institutului Biblic și de Misiune a Bisericii Ortodoxe Române, 2000.
Sf. Chiril al Alexandriei [St. Cyril of Alexandria]. Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan [Commentary on the Gospel of St. John]. In Părinți și Scriitori Bisericești. Vol. 41. Translated by Dumitru Stăniloae. București: Editura Institutului Biblic și de Misiune a Bisericii Ortodoxe Române, 2000.
Sf. Nicolae Cabasila [St. Nicholas Cabasilas]. Despre viaţa lui Hristos [On the Life of Christ]. Translated by Teodor Bodogae, București: Editura Institutului Biblic și de Misiune a Bisericii Ortodoxe Române, 2009.
Sf. Teofan Zăvorâtul [St. Theophan the Recluse]. Calea spre mântuire [The Way to Salvation]. Bacău: Bunavestire, 1999.
Sf. Teofilact al Bulgariei [St. Theophylact of Ohrid]. Tâlcuirea Sfintelor Evanghelii de la Matei şi Marcu [A Treatise on the Gospels of Matthew and Mark]. Bucureşti: Sofia, 1998.
Sf. Teofilact al Bulgariei [St. Theophylact of Ohrid]. Tâlcuirea Sfintei Evanghelii de la Ioan [A Treatise on the Gospel of John]. Bucureşti: Sofia, 2009.
Slujba Învierii [The Resurrection Mass]. București: Editura Institutului Biblic și de Misiune a Bisericii Ortodoxe Române, 2000.
Telea, Marius. „Natura și menirea omului la Părinții Capadocieni [Nature and the Fate of Man in the Cappadocian Fathers].” In Părinţii Capadocieni [The Cappadocian Fathers]. Edited by Petre Semen și Liviu Petcu. Iaşi: Ed. Fundaţiei Academice „AXIS”, 2009.
Vatamanu, Cătălin. “Knowledge of God as eternal food for the soul.” Romanian Orthodox Old Testament Studies (ROOTS) 8.2 (2022): 13-23.
Vatamanu, Cătălin. “Tăcerea divină – dialog continuu între Dumnezeu și om, în revelație. [Divine Silence – continuous dialogue between God and man, in revelation]” In Vorbirea și tăcerea în revelație. Festschrift la cea de-a 65-a aniversare a Pr. prof. dr. Petre Semen [Speeching and silence in revelation. Festschrift to the 65th anniversary of Rev. Prof. Petre Semen]. Edited by Ilie Melniciuc-Puică, Cătălin Vatamanu, Cezar-Paul Hârlăoanu. Iași: Doxologia, 2014.
Vintilescu, Petre, Funcțiunea ecleziologică sau comunitară a Liturghiei [The Ecclesiological or Community Function of the Liturgy]. București: Tipografia Cărților Bisericești, 1946.